Vespa

De geschiedenis van de Vespa

We gaan terug naar het jaartal 1946. Toen ontwierp Renzo Spolti een scooter in Genua. De naam van deze scooter was Il Paperino, wat Donald Duck betekent. Deze scooter was geen succes en er werden weinig modellen gebouwd. Enrico Piaggio dacht dat het beter kon en gaf een andere ingenieur opdracht om een nieuw model te ontwerpen. Deze moest aan verschillende voorwaarden voldoen om wel een succes te worden. Zo moest de motor afgedekt zijn zodat mensen er niet vies van werden en moest er een schild zijn voor de benen tegen viezigheid van de straat. Het moest makkelijk te onderhouden zijn en bovenal goedkoop. Toen was het model klaar. Piaggio noemde het model de Vespa.

De Vespa als transportmiddel

De naam Vespa komt niet zomaar uit de lucht vallen. Toen Piaggio het model zag noemde hij het Vespa vanwege de slanke taille en waarschijnlijk ook vanwege het geluid. Vespa betekent namelijk wesp. De Vespa was een vrouwvriendelijk model. Door het schild aan de voorkant konden vrouwen zich charmant verplaatsen zonder dat hun rok telkens omhoog waaide. Vrouwen werden vaak afgebeeld op reclameposters. De Vespa kwam op de markt toen Italiё aan het herstellen was van de tweede wereldoorlog. Een auto konden veel mensen nog niet betalen maar een Vespa wel. De behoefte aan een goedkoop vervoersmiddel was groot en de Vespa was hiervoor de oplossing. In de hedendaagse scooterwereld zijn Vespa scooters niet meer weg te denken.

Een zeer populair merk onder de retro scooters. Vespa heeft twee series in 50cc. De Vespa LX 50 en de S 50 in zowel snor- als bromuitvoering.

Er zijn geen items gevonden.
Scooterwereld