Rieju

Rieju, piece by piece with excellence

Opgericht in 1934, het Spaanse merk Rieju. Twee jonge ondernemers begonnen hun avontuur. Ze gingen fietsaccessoires maken. De namen van de oprichters: Luis Riera en Jaime Juanola. Misschien heb je nu wel door waar de naam Rieju vandaan komt (RIEra + JUanola). De Spaanse Burgeroorlog gooide echter roet in het eten. De fabriek van Rieju werd in beslag genomen. Na de oorlog ging men echter verder, men ging fietsen produceren. Met de 35 medewerkers produceerde men ongeveer 30 fietsen per week. In 1947 produceert men de eerste motorfiets. De No. 1. Deze bromfiets kon wel 40 km/u behalen. De chromen tank, met de hand gelast en een assemblage proces gelijk aan Rolls Roys: piece by piece with excellence.

Het succes van Rieju

De No. 1 is het succesvolle begin van het merk Rieju in de wereld van gemotoriseerde tweewielers. De opvolger van de No. 1 kwam in 1949. De naam raad je al, de No. 2. Het is één van de meest bekende motorfietsen van die tijd. Het is zonder twijfel één van Rieju’s meest geapprecieerde modellen. Vanaf 1950 gingen de modellen steeds meer lijken op echte bromfietsen. In 1952 kwamen er tweetakt motorfietsen en scooters tot 174 cc. In 1964 gaat Rieju met Minarelli samenwerken vanwege de ervaring die Minarelli had met de steeds populairder wordende bromfietsen. Ook worden motoren gemaakt in samenwerking met Malaguti. Vandaag de dag staat Rieju vooral bekend om haar stoere schakelbrommers.

Scooterwereld